Vitamine B12 tekort? Hier de kern van het verhaal. - Pure Chlorella voor jouw gezondheid

Recept tegen vitamine B12 tekort

Ben je een hypochonder of is er toch iets anders aan de hand? Wanneer de dokter niet de achtergrond van je symptomen kan vinden kan het een serieuze zaak worden wanneer je een tekort hebt aan vitamine B12.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 zorgt voor een balans in ons lichaam. Het is belangrijk bij de bloedproductie, de zenuwgeleiding en de opbouw van DNA. Daarom dat een tekort aan dit vitamine  voor omvangrijke problemen kan zorgen. Vitamine B12 is een essentieel vitamine dat door het lichaam zelf niet kan worden aangemaakt. Via voeding moet het dus regelmatig aangevoerd worden. Het bevindt zich voornamelijk in dierlijk voedsel zoals vlees, vis en eieren. Hebben daarom alleen vegetariërs en veganisten het risico op een vitamine B12 tekort? Nee, veel meer mensen die ‘normaal’ eten kunnen om andere redenen een tekort aan vitamine B12 ontwikkelen.  Met dit artikel willen we wat duidelijkheid scheppen over vitamine B12 en waarom een toevoeging van extra vitamine B12 voor veel mensen belangrijk kan zijn. Een kortdurend tekort kan door de lever perfect worden opgevangen, omdat de lever een voorraad vitamine B12 voor drie jaar kan opslaan. Bij bepaalde aandoeningen is deze voorraad echter een keer op en komen de specifieke symptomen.

Vit. B12-tekort symptomen

Symptomen bij een licht tekort:

vermoeidheid, uitputting, verstoorde nachtrust, concentratiestoornis, lage weerstand, veelvuldig ontstekingen, ontstekingen van de tong, mond en maag, prikkelbaarheid, Spierzwakte, stemmingswisselingen, nervositeit en verlies aan eetlust

Symptomen bij een groter tekort

Depressie, Angst- en Paniekaanvallen, Vergeetachtigheid, Verwardheid, Dementie, Psychose, slaapstoornis, Persoonlijkheid stoornis, Darmschade, Bloedarmoede, Duizeligheid en vertigo, bloedarmoede, tintelingen en doofheid van de ledematen, zichtstoornis, gelige huid, onvruchtbaarheid en nog veel meer

Niet het hebben van één van bovenstaande symptomen bepaald dat je een vitamine B12 tekort hebt, maar wanneer je meerdere van deze symptomen hebt dan kan het goed zijn het eens te laten checken. Een verkeerde diagnose, zeker wanneer je ook nog medicatie neemt, kan je situatie namelijk verergeren. Wanneer Vitamine B12 de oorzaak is achter je symptomen en je neemt vitamine B12 als supplement dan zal je meteen merken dat deze symptomen verminderen. Niet alleen een tekort aan inname van vitamine B12, zoals bij een vegetarisch dieet, zorgt voor een tekort, maar er zijn ook andere oorzaken waardoor een veel grotere groep mensen aan een tekort lijdt. Wanneer kun je als normale vlees/viseter toch een vitamine B12 tekort krijgen? We noemen de zes oorzaken:

  1. Slecht functionerende maag.

    Vitamine B12 is voor opname in het lichaam afhankelijk van Intrinsic Factor, een eiwit dat in de maag wordt gemaakt. Dit eiwit transporteert B12 en zonder dit eiwit kan B12 niet in de dunne darm worden opgenomen. Leid je bijvoorbeeld aan gastritis A, dan wordt zo goed als geen intrinsic factor geproduceerd. Deze situatie ontstaat echter niet alleen bij Gastritis A, zelfs bij een ‘normale’ maagwandontsteking kan deze situatie ontstaan. Door het ontbreken van het transporteiwit ontstaat dan een tekort aan vitamine B12.

  2. Problemen in de dunne darm.

    In de dunne darm moet vitamine B12 worden opgenomen door de darmplooien. Een vervuiling van de darmwand of een tekort aan calcium kan ervoor zorgen dat dit onvoldoende gebeurt. Een normale vervuiling van de darmen, de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, candida en parasitaire ziekte kunnen hier een rol bij spelen. Een gezonde darm is daarom cruciaal bij de opname van vitamine B12. Net als voor de rest van onze totale gezondheid.

  3. Problemen in de lever.

    Leverziekten zoals hepatitis, cirrose en vervuiling (zwakke leverfunctie) kunnen ervoor zorgen dat vitamine B12 niet kan worden opgeslagen in de lever.

  4. Problemen met de schildklier.

    Een schildklierinfectie of een tekort aan schildklierhormoon zorgt voor een slechte opname van vitamine B12, maar niet alleen van vitamine B12, ook van andere vitaminen en mineralen.

  5. Alcohol en drugs.

    Alcohol en drugs vervuilen ons lijf. Voor de verwijdering van deze gifstoffen gebruikt het lichaam veel, heel veel vitamine B12. Daarnaast tasten deze alcohol en drugs de lever, de maag en de darmen aan.

  6. Medicijnen.

Medicijnen hebben eenzelfde effect als alcohol en drugs. Ze beroven het lichaam van vitamine B12 om ze op te ruimen. Ook medicamenten belasten maag, lever en darmen met de bovengenoemde gevolgen. Bepaalde medicamenten zijn echter schadelijker dan anderen.

  • anti-conceptiepil
  • Met-Formin (diabetes-medicijn)
  • maagzuurremmers
  • ACE, bloeddrukverlager
  • cholesterolverlagers
  • Beta blockers
  • Statine
  • Potentie verhogende medicamenten
  • Hormonale medicijnen

Zo wordt zie je dat niet alleen een tekort aan vlees een vitamine B12 tekort kan veroorzaken en dat dit een veel omvangrijkere groep mensen betreft. Wanneer men eenmaal weet dat je symptomen geen onduidelijke oorzaak hebben, maar liggen aan een tekort van vitamine B12 dan komt het volgende probleem. Hoe ga je het aanpakken?

1. Pak je algemene gezondheid aan.

    • Zorg voor regelmaat in je dag
    • Neem een rustige aanloop naar een gezonde nachtrust. Lees een boek, luister naar wat muziek of maak een korte wandeling. Zorg dat je hoofd en lichaam tot rust komen.
    • Eet gezond. Laat geraffineerde producten en kan en klaar eten voor wat het is. Neem natuurlijk eten van dit seizoen voor deze regio en neem de tijd om het klaar te maken en op te eten.
    • Vermijd stress. Stress kan in veel vormen voorkomen. Kijk eens naar jezelf en bedenk waardoor jij gestrest wordt. Dan neem je je actie hiertegen.
    • Heb je moeilijkheden met één van bovenstaande zaken? Schroom dan niet en vraag iemand om hulp. Een arts of therapeut.

       

  1. 2. Zuiver en versterk je algehele lichaam

    Je hebt de eerste stap gezet en de kraan is dicht. Nu kun je beginnen met dweilen. Veel van de oorzaken van een vitamine B12 tekort hebben te maken met een verzwakking en of vervuiling van je lichaam. De lever, dunne darm, schildklier en de maag staan niet apart. Wanneer een van hen is aangedaan dan is er zeker ook een disbalans in de andere organen.  Zaak is nu om het tekort en de vervuiling aan te pakken. Hiervoor is Chlorella een perfect middel. De redenen hiervoor zijn:

    • Er is geen natuurlijk middel dat zo sterk zuivert en opbouwt tegelijk.
    • Het is een compleet middel en zorgt voor je hele lichaam.
    • Het is bio-actief wat wil zeggen dat het perfect past bij ons lichaam wat betreft opname en verwerking.

      De zuiverende werking van het chlorofyl en de Chlorella celwand zorgen voor een gedegen zuivering van darmen, lever en je cellen. De extra vitaminen, mineralen, aminozuren, DNA, RNA zorgen ervoor dat je lichaam algeheel snel op krachten kan komen.

  2. 3. Kies voeding met vitamine B12.

    Trek jezelf zo snel mogelijk uit de vicieuze cirkel door het nemen van extra vitamine B12.

    • De beste voeding met vitamine B12 is rundvlees, geitenvlees en schapenvlees. Daarnaast wilde vis (geen gekweekte) schaaldieren en biologische eieren. Melkproducten kunnen de darmen belasten en zijn dus een mindere keus.
    • Chlorella. Ook Chlorella bevat vitamine B12 Cyanocobalimin  in een actieve vorm. Studies hebben aangetoond dat vegetariers en veganisten met substantieel tekort aan vitamine B12 hun tekort binnen 60 dagen konden reduceren naar normale waarden door het nemen van Chlorella. (We merken hierbij op dat het gaat om maar enkele studies en dat de proefpersonen verder gezond waren).
  3. 4. Neem een extra supplement.

    Je hebt alleen een supplement vitamine B12 nodig wanneer je problemen in de darmen liggen en je darmen vitamine B12 niet goed kunnen opnemen. Dan kun je niet vertrouwen op alleen het eten van vitamine B12. In zo’n geval neem je een extra supplement. Neem het als microscopische druppels B12 (via een spray of druppels in je mond) of als een zuigtablet. Zo zorg je ervoor dat het direct via het mondslijmvlies in de bloedbaan komt en je niks te maken hebt met het transport in de maag of de opname in de darmen.

    Er zijn vier bekende vormen van vitamine B12 supplementatie.

Hydroxocobalamine, Cyanocobalamine, Methylcobalamine en adenosylcobalamine.

Niet allen zijn echter even goed. Welke vitamine B12 vorm kun je het beste gebruiken om het tekort aan te vullen?

Cyanocobalamine wordt het meest gebruikt voor supplementatie en in spuiten. Het is er in synthetische vorm en natuurlijke vorm. Echter het is niet de beste vorm omdat het in vier processen nog omgezet moet worden in een bioactieve vorm. Ook kan het door de lever niet worden opgeslagen. Hierdoor bouw je nog geen buffer op en kun je nog niet normaliseren in je genezing.

Hydroxocobalamine is wel natuurlijk, maar ook niet bioactief. Deze vorm moet ook nog in drie processen door het lichaam omgezet worden in de actieve methylcobalamine en adenosylcobalamine om effectief te zijn.

Methylcobalamine en ook adenosylcobalamine zijn de betere effectieve vormen van B12. Ze hoeven niet meer omgezet te worden en kunnen goed door de lever worden opgeslagen.

We hopen dat we wat duidelijkheid hebben kunnen bieden omtrent een vitamine B12 tekort. We hopen ook dat we wat mensen op deze manier kunnen helpen met de oplossing van onbegrepen klachten

    Pin It on Pinterest

    %d bloggers liken dit: