Hoe gaan we om met een depressie?

Hoe gaan we om met een depressie?

Het is de tijd dat de blaadjes weer van de bomen vallen. Het kan buiten lekker grijs zijn, nat en koud. Iedereen weet dat deze periode samengaat met een minder zonnig gevoel. Voor sommige gaat dat gevoel zover dat ze zich depressief gaan voelen.

Wat is een depressie?

Iedereen die zich wel eens depressief gevoeld heeft weet precies hoe dat voelt. Daar heb je geen diagnostische hulp bij nodig. Toch zetten we hier nog even op een rijtje wat het allemaal kan inhouden. Dat geeft namelijk dan meteen een beetje weer wat je ertegen kunt doen.

  1. Depressieve stemming; je ziet eenvoudigweg de zon niet schijnen.
  2. Nergens zin in; niets komt van je hand en je hebt ook geen zin om iets op te pakken.
  3. Prikkelbaarheid; vooral degene om je heen kunnen maar beter niets fout doen in jouw ogen.
  4. Je hebt geen plezier in de dingen die je doet of die er om je heen gebeuren.
  5. Toename of juist afname van je eetlust; ook toename of juist afname van je gewicht zonder duidelijke oorzaak.
  6. Veel willen slapen, maar vaak ook niet goed kunnen slapen op de momenten dat er geslapen dient te worden.
  7. Opgejaagd gevoel of juist een geremd gevoel
  8. Vermoeid gevoel; geen energie hebben
  9. Slecht zelfvertrouwen en snel schuldgevoel; je voelt jezelf snel waardeloos.
  10. Slechte concentratie of onvermogen tot helder denken; samen met besluiteloosheid.
  11. Gedachten hebben over ziek zijn, niet meer beter kunnen worden of gedachten over zelfdoding.

 

Ook het lichaam speelt een rol.

Bij depressie denk je meteen aan de psyche, maar als de tijd van het jaar ook zo’n duidelijke rol speelt mag je ervan uitgaan dat er ook een heel lichamelijk kant bij hoort. Wanneer je geen plotselinge of langdurige emotionele oorzaken hebt, kan depressie zelfs een puur lichamelijke oorzaak hebben. Een laag fysiek energiegehalte of een vervuiling van de beschikbare energie. Uiteindelijk gaan psyche en lichaam bij een depressie hand in hand; houden ze elkaar in stand of kunnen ze zelfs de cirkel kleiner en kleiner maken. Bijvoorbeeld: door te weinig energie heb je nergens zin in. Doordat je nergens zin in hebt doe je niets dat energie oplevert (voldoening krijgen of lichamelijke energie in beweging zetten) Hierdoor neemt je energie dus verder af en je cirkeltje is rond.

In de hersenen zien we dan dat de balans tussen de neurotransmitters verstoord is. Daarbij is het gehalte aan stresshormonen, zoals cortisol, verhoogd. Rondom de cellen van het lichaam zien we vervuiling van het milieu en ook in de darmen zien we opeenhopingen van afvalstoffen samen met een slechte vertering.

Hoe gaan we om met een depressie?

Om een depressie op te lossen is het niet genoeg om naar de positieve dingen van het leven te wijzen en te zeggen. Kijken eens wat voor moois er allemaal tegenover dat negatieve ligt. Degene die depressief is zal het namelijk niet eens kunnen zien en wanneer een buitenstaander erop wijst werkt het zelfs vaak averechts en is het meer een bevestiging dat het leven bagger is. Beter is het om te erkennen dat het leven voor je op dat moment niet zo rooskleurig is. Je kunt dan zaken inzetten om het te verbeteren.

Maatregelen die werken via het lichaam

Het meest eenvoudige om je depressie te bestrijden is de lichamelijke aanpak. Dit houdt in dat je je energie gaat opbouwen en je lichaam gaat zuiveren.

  1. Regel je ritme:
    1. Regel je ritme van dag en nacht en bepaal wanneer je opstaat en naar bed gaat.
    2. Regel je eet ritme. Zet vast wanneer je wilt eten en zorg dat je per maaltijd voldoende tijd neemt.
    3. Regel je activiteiten-en ontspanningsritme; zet op een briefje wat je wilt doen, hoe lang en wanneer je ontspanning daarvan krijgt. Zorg dat er op papier voldoende ruimte voor beide is.
  2. Zorg voor verse groenten, vlees en andere producten van je maaltijd.
  3. Ga zoveel mogelijk naar buiten en neem binnenshuis een daglichtlamp (eentje die ook UV straling uitstraalt) om je hoeveelheid daglicht die je krijgt per dag toe te laten nemen. Dit heeft een zeer positieve werking op je hypofyse, hypothalamus en epifyse, waardoor het opname en zuiveringsritme ten aanzien van energie verbetert.
  4. Zet je lichaam in beweging; zorgen dat je spieren, maar ook je bloed gaat bewegen zorgt voor verbranding, nieuwe vraag naar energie, maar ook een betere omzetting in de organen.
  5. Neem Taiwan Chlorella als extra opruimer. De opruiming van de darmen, de lever en het milieu rondom de cellen zorgt voor vernieuwing van je energie en een toename doordat er meer energie op een gezonde manier opgenomen kan worden.

Maatregelen die via de psyche verbetering brengen

  1. Zet karweitjes in, waar je tegen opziet, en maak ze af; dit zorgt psychische opruiming en voldoening.
  2. Doe in ieder geval iets dat te maken heeft met iets creëren. Dit kan op allerlei vlakken; muziek maken, zingen, dichten, de tuin inrichten, iets in elkaar knutselen. Schilderen et cetera; Creatie is wat ons een drive geeft te leven. Het geeft voldoening en zelfwaardering.
  3. Zorg dat je regelmatig op een ontspannen manier met mensen in contact komt; ga de stad in, bezoek vrienden, een sportclub of familie.
  4. Verdiep je in het leven, door erover te filosoferen, te schrijven of te lezen. Dit is een manier om jezelf beter te leren kennen.
  5. Mediteer, doe yoga, qigong of tai chi voor verdere tuning van lichaam en geest.

Maatregelen buiten je eigen macht

Wanneer er zaken spelen die buiten je eigen macht liggen zoals bijvoorbeeld een langer durende emotionele onderdrukking, vernedering, negering of misbruik door anderen. Neem dan hulp in de hand om dit aan te pakken. Dit kunnen instanties, gezaghebbende personen, leiders (godsdienst) of medici zijn. Het opzoeken en aannemen van hulp is vaak een hele stap, maar brengt door de steun meteen een hele opluchting.

Gewoon beginnen

Je ziet dat er best wel een heleboel aan te doen is. Zaken die je kunt inzetten, waar je helemaal geen nut van inziet en geen zin in hebt, maar die samen uiteindelijk zeker resultaat opleveren. Ook zie je dat het lichamelijke (het makkelijke deel) heel erg belangrijk is. Want met een schoon lijf en voldoende energie is de kans dat je depressief wordt of blijft gewoon niet mogelijk.

Wil je een persoonlijk advies voor jouw situatie? Dat kan! Mail ons op info@taiwanchlorella.nl  Vertel in deze mail je klacht, je medicatie van verleden en heden. Geef ons ook je grootte en gewicht. Voel je zuiver met Taiwan Chlorella

Pin It on Pinterest

%d bloggers liken dit: